English

Russian
Anasayfa  |  Künye   |  Haberler  |  İletişim

Hızlı Erişim


Bu Dergi DOI ve Crosscheck üyesidir


II. DÜNYA SAVAŞI’NDA BATIRILAN REFAH ŞİLEPİ
(REFAH FREIGHTER SUNK IN THE SECOND WORLD WAR )

Yazar : Evren Küçük    
Türü : Telif
Baskı Yılı : 2017
Sayı : 53
Sayfa : 99-121


Özet
Türkiye, II. Dünya Savaşı’nın en şiddetli yıllarında, İngiltere’ye sipariş ettiği 4 destroyer ve 4 denizaltıyı almak için askeri personelinden oluşan bir kafileyi Refah Şilepi ile Port Said’e göndermişti. 23 Haziran 1941 tarihinde Mersin açıklarında milliyeti belirsiz bir denizaltı tarafından torpillenerek batırılan Refah Şilepi’nde 168 kişi hayatını kaybetmiş ve 32 kişi kurtulabilmişti. Refah Şilepi Olayı, mecliste sert tartışmalara neden olmuş ve olayda ihmali olan kişilerin yargılanmaları istenmişti. Olayda ihmali olduğu düşünülen kişilerden, Milli Müdafaa Vekili ve Münakalat Vekili sert eleştirilere maruz kalmıştı. Her iki vekil olayın sonuçlanmasını beklemeden istifa etmişlerdi. Olayda sorumlu tutulan diğer kişiler de mahkeme kararıyla beraat etmişti. Refah Şilepi Olayı’nda hayatlarını kaybeden kişiler, aradan on yıl geçtikten sonra, 27 Haziran 1951 tarihinde, şehit kabul edilmişti. Hayatlarını kaybedenler için 23 Haziran 1972’de Refah Şehitleri Anıtı açılmıştı. Bu çalışmadaki amaç Refah Şilepi’nin hazırlık aşaması, amacı, batırılması ve sonrasında meydana gelen gelişmeleri Türk ve İngiliz arşiv belgelerine dayanarak aydınlatmaya çalışmaktır. Ayrıca Refah’ın batırılmasından sonra Almanya ve İngiltere’nin birbirlerini suçlamaları ve birbirlerine karşı yürüttükleri propagandaya değinilecektir.

Anahtar Kelimeler
Akdeniz, Denizaltı, İngiltere, Mersin, Refah Şilepi.

Abstract
Turkey sent delegation consisting of military personal to Port Said by Refah Steamship during the most violent years of Second World War in order to take four destroyers and four submarines on the previous order to England. 168 people lost their lives and 32 people had been able to save in June 23,1941 in sunk Refah Freighter that was torpedoed by unidentified submarine in Mersin. The case of Refah Freighter led to fierce debates in Parliament and had requested the prosecution of persons who neglect in this event. As the names considered as negligence in the incident, Chairman of the National Defense and Deputy of Transportation were subjected to harsh criticism. Both deputies had resigned before waiting for the conclusion of the event. Other persons who also were held responsible for the incident were acquitted by a court decision. People who lost their lives in the Refah Freighter event was considered as martyrs after the lapse of ten years, on June 27, 1951. On June 23, 1972 was opened Refah Martyrs Monument for those who lost their lives. The aim of this work is to try to clarify the preparation stage, purpose, sinking of Refah Freighter and developments occurring after that basis on the Turkish and British archives. In addition, there will be referred to the propaganda war which Germany and England used against each other after the sinking of the Refah.

Keywords
Mediterranean, Submarine, England, Mersin, Refah Freighter

Gelişmiş Arama


Duyurular


Adres :Hoşdere Cad. 179/6 Çankaya/ANKARA
Telefon :0536 760 55 42 Faks :
Eposta :karadenizarastirmalari@gmail.com